
Извјештај ЕУ о БиХ: Вријеме је за усвајање Државног програма интегрисања
Годишњи извјештаји Еуропске комисије о седам земља укључених у политику проширења ЕУ објављени су прошли уторак. У њима је доста новина. До прошле године ови документи су носили назив “извјештаја о напретку.” Од ове године се зову само “извјештајима.”
Сажетак анализе ВПИ БХ:
• Еуропска комисија од ове године користи једну (за све земље усклађену) скалу за оцјењивање напретка у задњој години и другу (такођер усклађену) скалу за оцјењивање укупне припремљености земље за чланство у ЕУ, те нову методологију за десет подручја.
• У укупном резултату БиХ се налази у раној фази припремљености за чланство у ЕУ (најлошија оцјена), али је у задњој години осварила одређени напредак (средња оцјена).
• Од септембра 2014. до септембра 2015. године БиХ је једино назадовала на подручју слободе медија (изражавања), а највише је урадила кроз добар напредак на подручју јавних набавки.
• Осим на подручју слободе кретања капитала, интелектуалног власништва и царина и пореза, гђе је БиХ средње припремљена за чланство у ЕУ (срења оцјена), на свим осталим подручјима БиХ је или у раној или тек одређеној фази припремљености (двије најлошије оцјене).
• Из тог разлога је важно да БиХ што прије усвоји Државни програм интегрисања, а за који је Дирекција за еуропске интеграције БиХ урадила све техничке припреме. Исти ће утврдити план испуњавања критерија за чланство и план усклађивања домаћег законодавства са законодавством ЕУ. И који ће бити обавезујући за све нивое власти БиХ.
• Ове године Еуропска комисија је прецизније указала на очекивања од БиХ за наредну годину, па је потребно да БиХ испуни та очекивања.
Годишњи извјештаји Еуропске комисије о седам земља укључених у политику проширења ЕУ објављени су прошли уторак. У њима је доста новина. До прошле године ови документи су носили назив “извјештаја о напретку.” Од ове године се зову само “извјештајима.” Еуропска комисија је за оцјењивање свих земаља користила двије скале: једну за напредак у задњих дванаест мјесеци и другу за укупно стање припремљености земаља да постану чланице ЕУ.
Медији у БиХ су прошли уторак преносили оцјену Јоханнеса Хахна, комесара ЕУ за политику проширења, да се БиХ вратила на пут реформи. Многи у БиХ и ЕУ су говорили о најбољем извјештају Еуропске комисије о БиХ до сада. Похваљено је усвајање реформске агенде, акционих планова и договора о неколико стратегија и оквирних политика. И неких позитивних корака на усклађивању са ЕУ стандардима. БиХ је средином ове године дочекала и коначно ступање на снагу Споразума о стабилизацији и придруживању са ЕУ. Након петнаест година преговарања, постављања услова, неисупњавања услова, мијењања услова, испуњавања услова и коначног ратифицирања Споразума.
У укупно 25 подручја је Еуропска комисија оцјењивала припремљености и напредак БиХ по новим скалама. За њих десет је користила напреднију методологију, што би требало да значи да су и резултати много релевантнији. Новина је и дефинисање конкретнијих очекивања Еуропске комисије од БиХ за наредну годину.
Подручја у којим је кориштена напреднија методологије су: реформа јавне управе; функционирање правосуђа; борба против корупције; борба против организованог криминала; слобода изражавања (медија); постојање функционалне тржишне економије; способност економије да се носи са притиском ЕУ тржишта; јавне набавке; статистика и финанцијска контрола.
Када је у питању реформа јавне управе, БиХ од септембра 2014. до септембра 2015. године није направила никакав напредак. А ниво припремљености њене јавне управе је у раној фази (најлошија оцијена). У наредној години ЕУ од БиХ очекује да усвоји стратегију за реформу јавне управе за читаву БиХ и осигура политичку подршку за њену проведбу.
Неки напредак је видљив у подручју владавине права и правосуђа. И за разлику од јавне управе, наше правосуђе је ипак постигло одређени ниво припремљености за чланство у ЕУ. Очекивање за наредну годину се односи на усвајање акционог плана за проведбу Стратегије за реформу правосуђа и усвајање плана за смањење заосталих случајева на судовима у БиХ.
На подручју борбе против корупције ЕУ очекује од БиХ да омогући довољно финанцијских средстава за проведбу Стратегије за борбу против корупције, да побољша законски оквир и да установи преостала тијела за превенцију корупције и мониторинг борбе против корупције. У борби против организованог криминала ЕУ од БиХ очекује јачање сарадње између сигурносних агенција.
У дванаест мјесеци слобода изражавања (медија) у БиХ оцијењена је најлошије. Наша земља је на овом подручју назадовала. Еуропска комисија констатовала је да је укупно остварен одређени ниво припремљености: законски оквир у БиХ постоји. Али је констатовала и да је проблем наше земље у непроведби закона. Изражена је забринутост због политичког утицај на јавне емитере и нетранспарентности у власништву медија. Од БиХ се у наредној години очекују одлучније истраге о пријетњама према новинарима и стварање финанцијске сигурности за јавне емитере. И омогућавање њихове независне уређивачке политике.
Када је у питању економија, БиХ је остварила умјерен напредак у дванаест мјесеци. Али, према оцјени Еуропске комисије, у нашој земљи и даље не функционира тржишна економија, и иста није спремна да се носи са притиском ЕУ тржишта. У наредној години ЕУ очекује од БиХ да побољша квалитету јавних финанција и оквир за управљање буџетима, те да унаприједи процес реструктуирања предузећа и процеса приватизације, те побољша услове за пословање.
На подручју јавних набавки БиХ је у задњих дванаест мјесеци, кроз ступање на снагу новог закона, остварила добар напредак. И БиХ је остварила одређени ниво усклађености са стандардима ЕУ. У наредних годину дана Еуропска комисија очекује од БиХ да усвоји поџаконске акте, ојача мониторинг улогу Агенције за јавне набавке и побољша транспарентност јавних набавки.
Бх. статистика је у раној фази усклађености са стандардима ЕУ. Иако је у задњој години БиХ остварила неки напредак на усклађивању стандарда са оним у ЕУ. Очекивање за наредну годину је да БиХ настави усклађивати своје стандарде, да побољша сарадњу, координацију и доношење одлука о државном статистичком систему, те да коначно објави резултате пописа из 2013. године. Неусклађеност статистичких стандарда БиХ са оним у ЕУ посебно забрињава због чињенице да квалитет резултата реформи предвиђених Реформском агедом ће овисити од квалитете статистичких показатеља тренутне ситуације.
Када је у питању финанцијска контрола БиХ се налази у раној фази, иако је у задњој години остварен неки напредак кроз оснивање интерне финанцијске контроле у ФБиХ и Брчко Дистркту.
У укупном резултату у 25 подручја која је Еуропска комисија оцјенила новим скалама, БиХ се налази у раној фази припремљености за чланство у ЕУ (најлошија оцјена), али је у задњој години осварила одређени напредак (средња оцјена).
Да би БиХ у наредних 12 мјесеци остварила добар или врло добар напредак (двије најбоље оцјене), те се помјерила из ране у одређени ниво припремљености за чланство у ЕУ, морат ће показати резултат на испуњавању захтјева које је овогодишњи извјештај конкретно навео као препоруке за наредну годину.
Али ће и што прије морати усвојити Државни програм интегрисања. То је документ за који је Дирекција за еуропске интеграције БиХ већ урадила техничке припреме. Потребан је сада и политички договор, а онда и његова проведба од стране свих нивоа власти у БиХ. Истим се утврђује план испуњавања критерија за чланство у ЕУ и план усклађивања домаћег законодавства са законодавством ЕУ. Програмом се детаљно разрађују политике, реформе и мјере за њихово провођење, а може садржавати и пројекцију буџета за провођење Програма.