Održana Prezentacija analize: Transportna zajednica EU i Zapadnog Balkana: Izazovi i šanse za Bosnu i Hercegovinu

Categories:
Comments: 0

Vanjskopolitička inicijativa BH u suradnji sa Fondacijom Friedrich Ebert BiH organizirala je online prezentaciju političke analize: Transportna zajednica EU i Zapadnog Balkana: Izazovi i šanse za Bosnu i Hercegovinu, autora Adnana Ćerimagića. Prezentacija je okupila veliki broj članova akademske zajednice, predstavnika institucija i civilnog društva, diplomatskog kora u BiH, te ostale zainteresirane sa prostora regije Zapadnog Balkana.

Cilj ove političke analize bio je da na jednostavan i razumljiv način predstavi Transportnu zajednicu, njeno mjesto u širem procesu EU integracija zapadnog Balkana, te sve prednosti i izazove koje ona nudi za Bosnu i Hercegovinu i zapadni Balkan. Najvažniji aspekti i politike analizirani su kroz identifikaciju potencijalnih aktera, koji bi u Bosni i Hercegovini, pored institucija, mogli i trebali biti zainteresovani za rad i uspjeh Transportne zajednice, te na izazove koje treba očekivati.

«Ulaganje u infrastrukturu i strateško promišljanje je znatno povećalo stepen sigurnosti u Evropskoj Uniji, te samim tim su se postavili određeni standardi za modernizaciju saobraćaja u Bosni i Hercegovini. EU je percipirana kao interesantan intstrument koji može podržati infrastrukturne projekte u BiH, ali se postavlja pitanje koliko je BiH spremna usvojiti strategije i raspodijeliti finansijska sredstva u prave svrhe» izjavio je autor analize Adnan Ćerimagić, analitičar Inicijative za evropsku stabilnost (ESI).

Prilikom panel diskusije Davor Vuletić, freelance konsultant, dugogodišnji saradnik Vanjskopolitičke inicijative BH izjavio je da bez prihvatanja standarda Transportne zajednice i njihovog ispunjenja, za BiH, ali i regiju, nema projekata koji su od velike važnosti za same institucije i nosioce vlasti. «Sinergija tih standarda, projektno ulaganje, institucionalna aktivnost i politička volja, te građanski pritisak u ovoj sferi će vjerovatno uliti optimizam i nadu da će sve ići u nekom boljem smjeru» poručio je Vuletić.

Matej Zakonjšek, Direktor Transportne zajednice naglasio je da podrška institucija EU-a, kao i država članica, presudna je za integraciju transportnog tržišta, ali ako regija ne razmišlja regionalno i ako pojedine države ne uzimaju u obzir druge, postizanje istih standarda nije moguće. «Zapadni Balkan djeluje kao poveznica za ekonomije, teritorije, ali i nove mogućnosti za ljude. Došlo je do pomaka u razumijevanju važnosti Transportne zajednice i napredak se mora pohvaliti», dodao je Zakonjšek.

Prisustnima se obratio Emir Đikić, Direktor, Srednjoeuropski sporazum o slobodnoj trgovini – CEFTA te izjavio da uvezivanje politika i rad sa Transportnom zajednicom dovodi do efikasnijeg upravljanja rizikom, ubrzanja protoka roba i smanjenja troškova, što dalje podrazumijeva poželjniji region za investicije, kao i podršku i zaštitu trgovinskih interesa.

Petra Balažić, Politička savjetnica, Vijeće za regionalnu saradnju (RCC) naglasila je da uspostavljanjem četiri slobode EU u Svjetskoj banci, poduprte digitalnim i zelenim tranzicijama, zahtijevaju smanjenje barijera između ekonomija i razvoja transportne infrastrukture. „Ekonomija je jedini održivi korak ka EU, koji povećava potencijal regije koja trenutno zaostaje u ekonomskom rastu“, poručila je Balažić.

Iz perspektive drugih država iz regiona koje teže ka euroatlanskim integracijama, te značaju ove teme za razvoju strategija i politika na standardima EU, Marko Sošić, istraživač javnih politika iz Instituta alternativa Crna Gora, rekao je da u Crnoj Gori bez obzira ko je donator projekata, postoje veliki problemi u njihovom izvođenju, pogotovo u oblasti zaštite zaštitne sredine i raspodjele sredstava. „Duboko politizirane institucionalne strukture onemogućavaju dalji napredak i stvaraju nepopravljive posljedice,“ dodao je Sošić.

Jasmina Radonjić, iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Sektor za međunarodnu saradnju i evropske integracije Republike Srbije izjavila je da „regionalna saradnja i zajednički pristup u očuvanju životne sredine pružit će novi potencijal i mogućnosti za Zapadni Balkan, doprinijeti klimatskoj neutralnosti i zelenijoj budućnosti.“ Radonjić dodaje za ovo je „presudna povezanost regije i ispunjavanje EU standarda.

Transportna zajednica je osnovana Ugovorom o osnivanju Transportne zajednice, potpisanim 12. jula 2017. godine u Trstu. Svrha Transportne zajednice je da se pravila, principi i politike Europske unije (EU) za transportno tržište prošire na zemlje zapadnog Balkana kroz pravno obavezujući okvir. Ugovor se primjenjuje u području cestovnog, željezničkog, unutrašnjeg vodnog i pomorskog saobraćaja, sa ciljem razvoja transportne mreže između EU i šest zemalja zapadnog Balkana.

U međuvremenu, Sekretarijat Transportne zajednice, sa sjedištem u Beogradu, Republika Srbija, krenuo je sa radom, te je usvojeno nekoliko akcionih planova za postizanje ciljeva Transportne zajednice. Cilj ove političke analize je da na jednostavan i razumljiv način predstavi Transportnu zajednicu, njeno mjesto u širem procesu EU integracija zapadnog Balkana, te sve prednosti koje ona nudi za Bosnu i Hercegovinu i zapadni Balkan.

Online događaj je moderirala Hana Sokolović, Freelance novinarka, a cijela analiza Transportna zajednica EU i Zapadnog Balkana: Izazovi i šanse za Bosnu i Hercegovinu uskoro je dostupna na web stranicama vpi.ba i fes.ba